![]() |
Deelname Le Mans 1998 |
| Slotcar Merk: |
|
Fly | |
| Catalogusnummer: |
|
Team07 - GB96040 | |
| Slotcar released: |
|
2004 | |
| Merk specs: |
|
Chrysler | |
| Type specs: |
|
Chrysler Viper GTS-R | |
| Startnummer: |
|
53 | |
| Coureurs: |
|
Justin Bell | |
|
|
David Donohue | ||
|
|
Luca Drudi | ||
| Aandrijving: |
|
Inline | |
| Motor: |
|
Fly Racing | |
| Pionion/Gear: |
|
9/27 | |
| Lengte: |
|
142 mm | |
| Breedte: |
|
60 mm | |
| Hoogte: |
|
36 mm | |
| Wielbasis: |
|
78 mm | |
| Banden: |
|
Slicks | |
| Verlichting: |
|
Geen verlichting | |
| Bijzonderheid: |
|
Limited edition Team Oreca set |
| Kwalificatie | |
| Kwalificatietijd: | 4:05,648 |
| Grid positie: | 33e plaats |
| Gemiddelde snelheid: | 199,390 km/h |
| GAP: | +30,114 |
| Race | |
| Datum: | 6-7 juni 1998 |
| Afgelegde afstand: | 317 ronden - 4308,190 km |
| Finish plek: | 11e plaats |
| Finish Class: | 1e plaats |
| GAP in race: | 34 ronden tov winnaar |
| Gemiddelde snelheid: | 179,500 km/h |
| Snelste ronde: | 4:10,174 |
| Informatie Chrysler Viper GTS-R | |
| Auto: | Chrysler Viper GTS-R |
| Chassis: | C7 |
| Team: | Viper Team Oreca |
| Motor: | Chrysler 356-T6 V10 7986 cc |
| Banden: | Michelin |
| Race Klasse: | LM GT2 |
| Coureurs | |
| Coureur: | Justin Bell |
| David Donohue |
|
| Luca Drudi |
|
Viper #53 — 24 uur van Le Mans 1998
De Chrysler Viper GTS-R #53 was de grote GT2-succesauto van Viper Team Oreca tijdens de 24 uur van Le Mans 1998. De auto werd gereden door Justin Bell, Luca Drudi en David Donohue. In de kwalificatie stond de #53 achter de zusterauto’s, maar tijdens de race bleek juist deze Viper de beste combinatie van snelheid, regelmaat en betrouwbaarheid te hebben.
Na 24 uur finishte de #53 als 11e algemeen en als winnaar van de GT2-klasse. De auto reed 317 ronden, goed voor 4308,193 kilometer, met een gemiddelde snelheid van 179,508 km/u. De snelste ronde in de race was 4:10.174. Daarmee bleef de #53 niet alleen de andere GT2-auto’s voor, maar ook de Oreca-zusterauto #51, die tweede werd in de klasse.
Deze overwinning was belangrijk voor de reputatie van de Viper GTS-R. De auto liet zien dat een grote Amerikaanse V10, goed voorbereid door Oreca, succesvol kon zijn op Le Mans. De #53 werd daarmee het symbool van Vipers doorbraak in de GT2-klasse.
