Eind 1993 is Ninco opgericht door Eduard Nin and Eladio Cosculluela. De eerste slotcar die Ninco uitbracht was de Renault Clio XXIV Copa.
![]() Ninco 50101 - Renault Clio XXIV Copa |
![]() Ninco 50102 - Renault Clio XXIV Copa |
Na twee modellen van de Clio te hebben uitgebracht was het de beurt aan enkele model uit de DTM (Deutscher Tourwagen Meisterschaft). Vooral de Alfa Romeo 155 en de AMG Mercedes 180-C werden gebruikt. In 1995 werd de eerste Classic uitgebracht, namelijk de Ferrari 166MM Le Mans 1949. Inmiddels heeft de firma een indrukwekkende lijst van modellen op zijn naam staan.
In 1996 werd de eerste Ninco McLaren F1 GTR uitgebracht. Deze auto is inmiddels een ware klassier geworden die erg geliefd is onder vele verzamelaars.
Ninco staat ook bekend om de uitstekende motoren. Men begon met de NC1. Toen in 1998 de NC2 verscheen stapte veel clubracers over op deze krachtige en betrouwbare motor. Vanzelfsprekend is de firma gaan door ontwikkelen op dit gebied en is de NC5 standaard geworden. De NC6 is een goede racemotor.
De "standaard" controllers die Ninco levert bij de startersets worden over het algemeen beschouwd als de beste "standaard" controllers. Momenteel worden alle startersets geleverd met de Handcontroller Plus 55 OHM. Deze controller heeft standaard een rem functie.
In 1998 bracht Ninco de eerste baandelen en sets uit. Het baansysteem werd geïntroduceerd als “het ultieme slot racing systeem”.
Door gebruik te maken van het speciale “easy clip” systeem is het makkelijk, snel en eenvoudig om een circuit uit te leggen.
Sinds die tijd is er nog steeds niets veranderd aan het perfecte baansysteem en baanoppervlak.
Ninco staat er om bekend dat ze een iets ruwer baanoppervlak hebben dan de concurrentie. Dit geeft als voordeel dat je lekker
veel grip hebt en het voor iedereen makkelijk is om op een Ninco baan te rijden. Alle baandelen zijn ook breder dan die
van de concurrentie. Een baanstuk van Ninco is 18cm breed en heeft een afstand van slotrails naar slotrails van 9cm.
De diepte van het slot is 6,5 cm en de breedte van het slot is 2,5mm. Hierdoor is het mogelijk om met alle auto van
andere merken op een Ninco baan te rijden
Naast de standaard baandelen heeft Ninco ook Raid en Snow baandelen. De Raid baandelen en systemen zijn beige van kleur. Tevens is de
baanstructuur compleet anders dan de standaard baandelen. Hierdoorlijkt het net of je echt op een zandweg rijdt met vele kuilen en gaten.
De Snow baandelen zijn wit gekleurd. Ook is eraan gedacht om de baan gladder te maken zodat er goed gedrift kan worden.
Relatief nieuw zijn de Mastertracks. Deze complete banen zijn ideaal voor mensen met een kleine ruimte. Alle tracks passen op een standaard MDF plaat van 244 x 122. Deze Mastertracks worden geleverd zonder slotcars.
Van de vier grote merken is Ninco de jongste. In Spanje is Ninco marktleider bij de racebaanclubs. De ruwe baanstukken zijn daar erg populair.
Nadelen: |
![]() |
|
|
Voordelen: | |
|
In 2009 heeft Ninco een nieuwe lijn op de markt gebracht. Deze slotcars zijn speciaal
bedoeld voor de jongere of beginnende slotracer. De auto is wat robuster uitgevoerd zodat
de beginnende racer niet te veel schade rijdt wanneer de auto van de baan vliegt.
De auto's zijn voorzien van een nieuwe Ninco motor de NC-11. Deze motor heeft minder
trekkracht en gaat minder snel dan de andere motoren. Dit is dan ook een uitstekende motor
voor de thuisbaan.
![]() |
NC-1 | 15.700 rpm | 74 g.cm | |
![]() |
NC-2 | 18.100 rpm | 263 g.cm | |
![]() |
NC-3 | X-Trem | 21.000 rpm | 325 g.cm |
![]() |
NC-4 | Stinger | 31.000 rpm | 226 g.cm |
![]() |
NC-5 | Speeder | 20.000 rpm | 290 g.cm |
![]() |
NC-6 | Crusher | 23.500 rpm | 350 g.cm |
![]() |
NC-7 | Raider | 19.300 rpm | 265 g.cm |
![]() |
NC-8 | Thruster | 15.000 rpm | 87 g.cm |
![]() |
NC-9 | Sparker | 20.000 rpm | 145 g.cm |
![]() |
NC-10 | Exceeder | 26.000 rpm | 300 g.cm |
![]() |
NC-11 | Ninco-1 | 16.000 rpm | 100 g.cm |
![]() |
NC-12 | Crusher + | 23.500 rpm | 270 g.cm |
![]() |
NC-13 | Evo | 20.000 rpm | 155 g.cm |
![]() |
NC-14 | Speeder + | 20.600 rpm | 280 g.cm |