Ditmaal een vergelijking van de McLaren F1 GTR Ueno Clininc
Vergelijken van detaillering van de McLaren
Hierboven de drie varianten van de winnaar van de 24h Le Mans 1995, ofwel de McLaren F1 GTR Ueno Clinic. Op dit moment is deze slotcar uitgebracht door Ninco (links) , Mr Slotcar (midden) en Scalextric (rechts).
De detaillering van de MR Slotcar is vele malen beter dan de detaillering van de Ninco. Eigenlijk ziet de Ninco er maar
plastic achtig uit terwijl de MR Slotcar er gewoon mooi uitziet. De verschillen kunnen goed gezien worden bij de koplampen,
achterlichten, lichtinlaten aan de zijkant, gril aan de voorkant enz.
De Scalextric komt aardig in de buurt van de McLaren F1 GTR van Mr Slotcar. Als je verder naar enkele details gaat kijken
zoals de plaatsen van de reclames en namen op de auto dan komt deze van Scalextric beter in de buurt van het origineel. Met
een nipt verschil is er dus een winnaar.
Winnaar op detail:
Vergelijken van lengte van de McLaren
De McLaren F1 GTR van Mossetti Racing ziet er op bovenstaande foto's langer uit. Als naar de lente gekeken wordt
dan is de Ninco 135 mm lang, de MR Slotcar is 141 mm en de Scalextric is 134 mm lang. Met een schaal van 1:32 komt de
Ninco op 4320 mm. De Ueno Clinic van MR Slotcar zou uitkomen op een lengte van 4512 mm. Als laatste de Scalextric zou
uitkomen op een lengte van 4288 mm. De echte McLaren F1 GTR heeft een lengte van 4287 mm.
Dit geeft aan dat de lengte van de Scalextric het beste overeenkomt met de echte McLaren F1 GTR.
Winnaar op lengte:
Vergelijken van hoogte van de McLaren
De hoogte vergelijken is best lastig. Het meten van de hoogte is niet zo simpel omdat de bovenkant van de McLaren F1 GTR niet recht
loopt maar krom afbuigt. Ik heb mijn best gedaan en kwam tot de volgende conclusie.
Als naar de hoogte gekeken wordt dan zijn de Ninco en Scalextric beide 35 mm hoog en is de MR Slotcar 33 mm. Met een schaal van
1:32 komen de Ninco en Scalextric op een hoogte van 1120 mm en de MR Slotcar op een hoogte van 1056 mm. De echte
McLaren F1 GTR heeft een hoogte van 1040 mm. Dit betekend dat de hoogte van de MR Slotcar beter overeen met de echte McLaren F1 GTR.
Winnaar op hoogte:
Vergelijken van breedte van de McLaren
Vanaf de voorkant is niet goed te zien of er verschillen zijn met de breedte van de auto.
De Ninco en de Mr Slotcar zijn beide 63 mm breed en de Scalextric is 58 mm breed. Uiteraard gaan we ook deze weer vergelijken
met het origineel. De Ninco en Mr Slotcar komen dan op een breedte van 2016 mm en de Scalextric komt op een breedte van 1856 mm.
De echte McLaren F1 GTR uit 1995 heeft een breedte van 1820 mm. Dit betekend dat de Scalextric het best in de buurt komt van
de echte Ueno Clinic McLaren F1 GTR.
Winnaar op breedte:
Vergelijken van velgen en banden
De velgen van de Ninco bestaan uit 1 kleur terwijl bij beide andere slotcars verschillende
kleuren zijn gebruikt. O.a. wielmoer heeft een andere kleur en ook de tekst op banden zijn mooi afgewerkt.
De velgen en banden van Mr Slotcar en Scalextric ontlopen elkaar niet zoveel maar uiteindelijk zie ik een leuk detail
die bij de Scalextric beter is uitgewerkt. Het midden van de wielmoer is zwart en niet blauw zoals bij Mr Slotcar en
hierdoor heeft het net een betere uitstraling.
Winnaar op velgen met banden:
Vergelijken van de motor van de McLaren
Van de drie McLaren's heeft alleen de Mr Slotcar de motor anders in de auto liggen en wel anglewinder. Beide andere
slotcars hebben de motor inline liggen. Het voordeel van een anglewinder is dat we minder wrijving is en dus soepeler
loopt. Naast het voordeel van de motor opstelling is ook de kracht en power van Mr Slotcar duidelijk beter dan van de
Ninco en Scalextric. Het wordt hierdoor wel heel duidelijk welke fabrikant de beste motor in de McLaren F1 GTR heeft
gebouwd.
Winnaar op motor eigenschappen:
Vergelijken van het rijgedrag van de McLaren
De motor van de Ninco is al oud en heeft daardoor weinig power. De McLaren van MR Slotcar heeft de snelste motor en in anglewinder.
De Scalextric motor zit tussen beide in en is sneller dan de Ninco. Doordat de Scalextric een sterkere magneet heeft vind ik
dat de Ninco desondanks toch lekkerder rijdt dan de Scalextric.
De complete wegligging van de McLaren van Mr Slotcar is uitmuntend en veel beter dan de rest. De Scalextric kan het lage
gewicht van de Ueno Clinic McLaren F1 GTR niet compenseren.
Winnaar op rijgedrag en wegligging:
Ninco Ueno Clinic | MR Slotcar Ueno Clinic | Scalextric Ueno Clinic | ||||
![]() |
Ninco | MR Slotcar | Scalextric | |||
![]() |
1997 | 2015 | 2018 | |||
![]() |
50142 | MR10450 | C3965A | |||
![]() |
Ninco NC-1 | Scaleauto SC-0025 | Scalextric S-Can | |||
![]() |
15.700 rpm | 21.500 rpm | 18.000 rpm | |||
![]() |
74 g/cm | 300 g/cm | x g/cm | |||
![]() |
Inline | Anglewinder | Inline | |||
![]() |
Profiel | Slicks | Slicks | |||
![]() |
135 mm | 141 mm | 134 mm | |||
![]() |
63 mm | 63 mm | 58 mm | |||
![]() |
35 mm | 33 mm | 35 mm | |||
![]() |
84 mm | 89 mm | 84 mm | |||
![]() |
26 gram | 20 gram | 20 gram | |||
![]() |
82 gram | 88 gram | 72 gram | |||
![]() |
Middel | Excellent | Goed | |||
![]() |
Goed | Superieur | Goed | |||
![]() |
Geen | Geen | Voor en achter |
EIND CONCLUSIE:
Hier kan ik heel kort over zijn.
Wil je een slotcar die het beste overeenkomt met de originele formaten dan wint de Scalextric op bijna alle
fronten. Maar ......
Maten is één maar rijeigenschappen zijn heel erg belangrijk. De overal winnaar is wat mij betreft toch wel de
MR Slotcar en heeft dus de beste uitvoering van de winnende McLaren F1 GTR uitgebracht
die de 24h van Le Mans heeft gewonnen in 1995. Op een kleine achterstand eindigt Scalextric en als derde
de Ninco. Op zich hoeft Ninco zich niet te schamen want deze uitvoering is al bijna 20 jaar langer op de markt dan
beide andere modellen.
