Vergelijken
Vergelijken
Meijdonck Slotracing
Meijdonck Slotracing
McLaren F1 GTR Ueno Clinic
McLaren F1 GTR Ueno Clinic

Ditmaal een vergelijking van de McLaren F1 GTR Ueno Clininc

ninco_mrslotcar_01

Ueno Clinic McLaren F1 GTR van Ninco , MR Slotcar en Scalextric.

Vergelijken van detaillering van de McLaren

ninco_mrslotcar_01

Ninco , MR Slotcar en Scalextric McLaren F1 GTR

Hierboven de drie varianten van de winnaar van de 24h Le Mans 1995, ofwel de McLaren F1 GTR Ueno Clinic. Op dit moment is deze slotcar uitgebracht door Ninco (links) , Mr Slotcar (midden) en Scalextric (rechts).

ninco_mrslotcar_01

Ninco , MR Slotcar en Scalextric McLaren F1 GTR

De detaillering van de MR Slotcar is vele malen beter dan de detaillering van de Ninco. Eigenlijk ziet de Ninco er maar plastic achtig uit terwijl de MR Slotcar er gewoon mooi uitziet. De verschillen kunnen goed gezien worden bij de koplampen, achterlichten, lichtinlaten aan de zijkant, gril aan de voorkant enz.
De Scalextric komt aardig in de buurt van de McLaren F1 GTR van Mr Slotcar. Als je verder naar enkele details gaat kijken zoals de plaatsen van de reclames en namen op de auto dan komt deze van Scalextric beter in de buurt van het origineel. Met een nipt verschil is er dus een winnaar.
Winnaar op detail: mrslotcar


Vergelijken van lengte van de McLaren

Ninco McLaren F1 GTR

MR Slotcar McLaren F1 GTR

Scalextric McLaren F1 GTR

De McLaren F1 GTR van Mossetti Racing ziet er op bovenstaande foto's langer uit. Als naar de lente gekeken wordt dan is de Ninco 135 mm lang, de MR Slotcar is 141 mm en de Scalextric is 134 mm lang. Met een schaal van 1:32 komt de Ninco op 4320 mm. De Ueno Clinic van MR Slotcar zou uitkomen op een lengte van 4512 mm. Als laatste de Scalextric zou uitkomen op een lengte van 4288 mm. De echte McLaren F1 GTR heeft een lengte van 4287 mm.
Dit geeft aan dat de lengte van de Scalextric het beste overeenkomt met de echte McLaren F1 GTR.
Winnaar op lengte: ninco


Vergelijken van hoogte van de McLaren

Ninco McLaren F1 GTR

MR Slotcar McLaren F1 GTR

Scalextric McLaren F1 GTR

De hoogte vergelijken is best lastig. Het meten van de hoogte is niet zo simpel omdat de bovenkant van de McLaren F1 GTR niet recht loopt maar krom afbuigt. Ik heb mijn best gedaan en kwam tot de volgende conclusie. Als naar de hoogte gekeken wordt dan zijn de Ninco en Scalextric beide 35 mm hoog en is de MR Slotcar 33 mm. Met een schaal van 1:32 komen de Ninco en Scalextric op een hoogte van 1120 mm en de MR Slotcar op een hoogte van 1056 mm. De echte McLaren F1 GTR heeft een hoogte van 1040 mm. Dit betekend dat de hoogte van de MR Slotcar beter overeen met de echte McLaren F1 GTR.
Winnaar op hoogte: mrslotcar


Vergelijken van breedte van de McLaren

Ninco McLaren F1 GTR

MR Slotcar McLaren F1 GTR

Scalextric McLaren F1 GTR

Vanaf de voorkant is niet goed te zien of er verschillen zijn met de breedte van de auto. De Ninco en de Mr Slotcar zijn beide 63 mm breed en de Scalextric is 58 mm breed. Uiteraard gaan we ook deze weer vergelijken met het origineel. De Ninco en Mr Slotcar komen dan op een breedte van 2016 mm en de Scalextric komt op een breedte van 1856 mm. De echte McLaren F1 GTR uit 1995 heeft een breedte van 1820 mm. Dit betekend dat de Scalextric het best in de buurt komt van de echte Ueno Clinic McLaren F1 GTR.
Winnaar op breedte: mrslotcar


Vergelijken van velgen en banden

Velg Ninco McLaren F1 GTR

Velg MR Slotcar McLaren F1 GTR

Velg Scalextric McLaren F1 GTR

De velgen van de Ninco bestaan uit 1 kleur terwijl bij beide andere slotcars verschillende kleuren zijn gebruikt. O.a. wielmoer heeft een andere kleur en ook de tekst op banden zijn mooi afgewerkt.
De velgen en banden van Mr Slotcar en Scalextric ontlopen elkaar niet zoveel maar uiteindelijk zie ik een leuk detail die bij de Scalextric beter is uitgewerkt. Het midden van de wielmoer is zwart en niet blauw zoals bij Mr Slotcar en hierdoor heeft het net een betere uitstraling.
Winnaar op velgen met banden: mrslotcar


Vergelijken van de motor van de McLaren

Ninco McLaren F1 GTR

MR Slotcar McLaren F1 GTR

Scalextric McLaren F1 GTR

Van de drie McLaren's heeft alleen de Mr Slotcar de motor anders in de auto liggen en wel anglewinder. Beide andere slotcars hebben de motor inline liggen. Het voordeel van een anglewinder is dat we minder wrijving is en dus soepeler loopt. Naast het voordeel van de motor opstelling is ook de kracht en power van Mr Slotcar duidelijk beter dan van de Ninco en Scalextric. Het wordt hierdoor wel heel duidelijk welke fabrikant de beste motor in de McLaren F1 GTR heeft gebouwd.
Winnaar op motor eigenschappen: mrslotcar


Vergelijken van het rijgedrag van de McLaren

ninco_mrslotcar_01

Ninco , MR Slotcar en Scalextric McLaren F1 GTR

De motor van de Ninco is al oud en heeft daardoor weinig power. De McLaren van MR Slotcar heeft de snelste motor en in anglewinder. De Scalextric motor zit tussen beide in en is sneller dan de Ninco. Doordat de Scalextric een sterkere magneet heeft vind ik dat de Ninco desondanks toch lekkerder rijdt dan de Scalextric.
De complete wegligging van de McLaren van Mr Slotcar is uitmuntend en veel beter dan de rest. De Scalextric kan het lage gewicht van de Ueno Clinic McLaren F1 GTR niet compenseren.
Winnaar op rijgedrag en wegligging: mrslotcar


      Ninco Ueno Clinic     MR Slotcar Ueno Clinic     Scalextric Ueno Clinic
PostBullets Fabrikant:   Ninco   MR Slotcar   Scalextric
PostBullets Released:   1997   2015   2018
PostBullets Artikelnummer:   50142   MR10450   C3965A
PostBullets Motor:   Ninco NC-1   Scaleauto SC-0025   Scalextric S-Can
PostBullets Toeren:   15.700 rpm   21.500 rpm   18.000 rpm
PostBullets Torque:   74 g/cm   300 g/cm   x g/cm
PostBullets Motor:   Inline   Anglewinder   Inline
PostBullets Banden:   Profiel   Slicks   Slicks
PostBullets Lengte:   135 mm   141 mm   134 mm
PostBullets Breedte:   63 mm   63 mm   58 mm
PostBullets Hoogte:   35 mm   33 mm   35 mm
PostBullets Wielbasis:   84 mm   89 mm   84 mm
PostBullets Gewicht body:   26 gram   20 gram   20 gram
PostBullets Gewicht totaal:   82 gram   88 gram   72 gram
PostBullets Detaillering:   Middel   Excellent   Goed
PostBullets Rijgedrag:   Goed   Superieur   Goed
PostBullets Verlichting:   Geen   Geen   Voor en achter

EIND CONCLUSIE:

Hier kan ik heel kort over zijn.
Wil je een slotcar die het beste overeenkomt met de originele formaten dan wint de Scalextric op bijna alle fronten. Maar ......
Maten is één maar rijeigenschappen zijn heel erg belangrijk. De overal winnaar is wat mij betreft toch wel de MR Slotcar en heeft dus de beste uitvoering van de winnende McLaren F1 GTR uitgebracht die de 24h van Le Mans heeft gewonnen in 1995. Op een kleine achterstand eindigt Scalextric en als derde de Ninco. Op zich hoeft Ninco zich niet te schamen want deze uitvoering is al bijna 20 jaar langer op de markt dan beide andere modellen.

mrslotcar