![]() |
Deelname Le Mans 1997 |
Nadat de McLaren F1 GTR Fina en Loctite voorzien waren van licht moest ook de Davidoff McLaren eraan geloven. Ook de laatste nog beschikbare McLaren F1 GTR op circuit Meijdonck wordt voorzien van verlichting. Op deze pagina wil ik een beschrijving geven van continue verlichting met aparte remlichten. Een Goldcap zorgt voor het blijven branden van de lichten terwijl een apart circuit voor de remlichten zorgt als het gas wordt losgelaten.
Voor het inbouwen van de verlichting zijn de volgende componenten nodig:- 1x back-up condensator (SuperCap/Goldcap 0.22F)
- 2x witte leds voor de voorlichten (3mm, 10000 mcd, 25°)
- 2x rode leds voor de achterlichten (3mm, 3000 mcd, 25°)
- 1x weerstand 100 Ohm
- 1x weerstand 560 Ohm
- 1x spanningsregelaar uA7806
- 3x diode (1N4007)
- 1x diode (1N4007)
- 1x Elco staand(N.220/16PHT)
- 1x Elco staand (N.1000/16PHT)
- 1x weerstand 560 Ohm
- 2x rode leds voor de achterlichten (3mm, 3000 mcd, 25°)


Alle componenten zijn te bestellen bij Conrad. De led's zijn afkomstig van Leds-Buy.
Het schema dat ik gebruik staat hieronder weergegeven. Dit schema is afkomstig van de site http://www.carrera4fun.de
Om de led verlichting in de auto te kunnen bouwen moet er wel ruimte zijn. Er zitten behoorlijk grote onderdelen bij deze opstelling. Om alles netjes in de auto te bouwen zodat ook de body weer op het chassis past is een hele puzzel. De backup condensator is behoorlijk groot. De kan netjes weggewerkt worden door een stuk uit het dashboard te halen. De backup condensator kan dan gedeeltelijk in de cockpit geschoven worden.
Alle beschikbare ruimte van de auto wordt gebruikt om onderdelen in te plaatsen. Zoals hierboven al aangegeven wordt de backup condensator gedeeltelijk in de cockpit geplaatst door een deel van het dashboard te verwijderen. Een ander groot onderdeel is de Elco van 1000 µF. Deze wordt aan de zijkant gepaatst achter de coureur. De kleinere Elco van 220 µF wordt in de luchthapper van het dak geplaatst. Op deze manier zijn de meeste grote onderdelen netjes weggewerkt en blijft er voldoende ruimte voor de motor en de rest van de auto.

Koplampen voorzien van led

Achterbumper voorzien van achter- en remleds
Het plaatsen van de led's in de auto is niet zo heel lastig. Het enige waar goed rekening mee gehouden moet worden is de ruimte tussen
de koplampen en de wielen. De Ledjes moeten iets in de houders verzonken worden anders lopen de voorwielen tegen de ledlampen aan.
De kans hierop is zeker groot als je teveel soldeertin gebruikt.
Het plaatsen van de achterledjes is minder lastig. Er is voldoende ruimte om deze netjes te plaatsen. Ik heb de achterledjes, nadat
ze geplaatst waren nog zwart geverfd zodat er geen licht verstrooid. Op deze manier is minder last van het doorschijnen van de
achterlichten in de remlichten.
Wanneer alle componenten in de body geplaatst zijn worden ook de draden weggewerkt. Om ervoor te zorgen dat er niks in de knoop komt met draaiende onderdelen van de auto, zoals de moto, worden ook de draden vastgemaakt.
Als alles werkt kan er weer geracet worden.