Slotcar Merk: | ![]() |
Ninco | |
Catalogusnummer: | Custom02 | ||
Slotcar released: | 2009 | ||
Merk auto: | ![]() |
McLaren | |
Type auto: | McLaren F1 GTR | ||
Startnummer | ![]() |
3 | |
Coureur: | ![]() |
Andy Wallace | |
![]() |
Olivier Grouillard | ||
Motor: | Ninco NC-1 | ||
Aandrijving: | ![]() |
Inline | |
Banden: | ![]() |
Profiel | |
Verlichting: | ![]() |
Geen verlichting | |
Race klasse: | GT1 | ||
Bijzonderheid: | Zelf aangepast naar de 4H Nürburgring 1996 |










Hieronder is informatie te lezen over de echte McLaren F1 GTR en enkele gegevens over de 4 uur op de Nürburgring van 1996.
Op 4 september 2008 heb ik via marktplaats een Ninco McLaren F1 GTR Harrods gekocht voor €25. Het was een auto die behoorlijk gebruikt was, stond bij de advertensie geschreven. Aangezien ik nog een eigen versie wilde maken die meegereden heeft tijdens de 4 uur op de Nürburgring van 1996 dacht ik die moet ik hebben.
Gelukkig ging de transactie erg snel want op 6 september stond de postbode voor de deur met een pakketje. Bij het bekijken van de auto dacht ik al snel, wat gebruikt, hij ziet er erg slecht uit. Ook het oogje van de geleider was kapot. Ik bedacht al snel wat maakt het ook eigenlijk uit, ik ga hem toch opnieuw spuiten. Voor het afgebroken oogje had ik al snel een andere oplossing, gewoon een nieuwe bodemplaat kopen.
Hierboven (links) kan gezien worden dat de stickers erg beschadigd waren. De auto heeft zo behoorlijke tijd bij mij thuis gestaan en ik had de nieuwe bodemplaat al binnen. In spetember 2009 besloot ik om eens met de auto te gaan beginnen. Als eerste is de auto compleet gedemonteerd. Na het demonteren begint het meest vervelende van alles maar eigenlijk ook het meest belangrijkste, het schuren van de body. Dit schuren heeft zeer veel tijd gekocht, ik heb het dan ook rustig aan gedaan.
Nadat er goed geschuurd en goed ontvetten is, wordt de body in de grondlak gezet. Ik maak hierbij gebruik van een airbrush. Zoals te zien is wordt er met dunne
lagen gewerkt. Er kunnen beter 10 dunne lagen op de body zitten dan enkele dikke lagen. Ik spoot steeds 3 dunne lagen grondlak en daarna werd de body
licht opgeschuurd om de oneffenheden en stofjes te verwijderen. Er moet natuurlijk wel aan gedacht worden dat tussendoor de grondlak goed kan
uitharden.
Na enkele vele lagen grondlak is de body volledig in de grondlak gespoten en kan het aflakken beginnen.
Nadat er opnieuw geschuurd en ontvet is kan de body in het geel gespoten worden. Hierbij maak ik gebruik van verf op waterbasis. Ik heb
specifiek voor deze type verf gekozen omdat dan alles goed te reinigen is. Ik gebruik dan ook Createx Model Air Modelbouwverf.
Ook bij het spuiten van deze verf geldt, liever meerdere dunne lagen dan enkele dikke lagen. Ook bij het spuiten met deze gele verf
schuur ik regelmatig de body. Wel goed opletten dat niet door de lak geschuurd wordt.
Harrods McLaren bestaat uit een gele body met groene lijnen. Om deze lijnen te spuiten moet eerst de body afgeplakt worden.
Gebruik wel altijd speciale tape zodat bij het verwijderen van de tape de verf van de body getrokken wordt.
De gebruikte tape kan ook eenvoudig gesneden worden zodat dunne reepjes gebruikt kunnen worden.
Nadat de body is afgeplakt kan de body weer met verschillende dunne lagen groen gespoten worden. Na goed uitharden van de lak, ik hanteer
24 uur, kan de nieuwsgierigheid beloond worden. De tape kan verwijderd worden.
Nadat de tape verwijderd is kan de body beoordeeld worden. Ik heb weer wat geleerd. Plak ook de binnenkant van de auto of zodat
er geen verf via de onderkant op de body kan komen of door gaten. Bekijk de rechterfoto maar eens goed. Bij het raam en de wielkast
is te zien dat deze ook gedeeltelijk groen is geworden. Dit is later hersteld door weer met geel te spuiten.
Voordat de decals geplakt kunnen worden wordt de body eerst voorzien van een dunne aflak laag. Hierdoor loopt de verf
niet uit als de decals geplakt worden. Dit overkwam me tijdens het maken van de
McLaren F1 GTR Longtail Meijdonck. De decals zijn ontworpen in Paint Shop Pro. Het
printen gebeurd op speciaal decal papier. TIP voordat je gaat printen: Veeg het papier af. Hierdoor wordt de afdruk veel
duidelijker en beter.
Als alle decals geplakt zijn en de auto is weer afgespoeld dan kan de eerste laag blanke lak gespoten worden.
"Bladgoud". Bij de originele McLaren F1 is het gehele motor compartiment voorzien van een goudfolie voor een betere warmte afvoer. Ook mijn
McLaren wordt voorzien van "bladgoud".
Op de derde foto is goed te zien dat de zijruit wat mat is geworden. Deze is opnieuw gepolijst zodat de ruiten weer volldedig transparant zijn.
Als de blanke lak is opgedroogd kan de auto weer in elkaar gezet worden. Het eindresultaat mag er zijn.
Hierboven zijn de oude McLaren F1 GTR Harrods Le Mans 1996 en de nieuw gemaakte McLaren F1 GTR Harrods 4 uur Nürburgring 1996 te zien.
Hieronder nogmaals een foto van de McLaren F1 GTR met de gehavende stickers en de nieuwe opgebouwde McLaren F1 GTR Harrods die ik tijdens de
4 uurs race op de Nürburgring van 1996 gezien heb.
McLaren F1 GTR - Chassis 06R
Algemene cijfers | Resultaten | |||||
Jaar van deelname: | 1995, 1996 en 1997 | Aantal overwinningen: | 4 | |||
Aantal inschrijvingen: | 23 | Aantal podium plaatsen: | 8 | |||
Aantal races gefinisht: | 16 | Aantal Pole positions: | 2 | |||
Aantal races uitgevallen: | 5 en 2x DNS | Beste resultaat: | 1e | |||
Finish persentage: | 70% | |||||
Overige informatie | ||||||
Coureurs: | Andy Wallace (19), Olivier Grouillard (12), Justin Bell (4), Gerd Ruch (4), Alexander Grau (3), Derek Bell (2), Alexander Burgstaller (2), Karl Wendlinger (1) | |||||
Circuits: | Le Mans (4), Nürburgring (3), Silverstone (3), Jarama (2), Suzuka (2), Zhuhai (1), Paul Ricard (1), Nogaro (1), Monza (1), Hockenheim (1), Helsinki (1), Donington (1), Brands Hatch (1), Anderstorp (1) |

Donington 4 Hours 1995

Le Mans 24 Hours 1995

Zhuhai 3 Hours 1995

FIA GT Championship Nürburgring 1997
Year: 1995
Date | Race | No. | Drivers | Team | Result |
9.4.1995 | 4 h Jarama | 9 | Wallace / Bell | Mach One Racing | 4th |
23.4.1995 | 4 h Nürburgring | 9 | Wallace / Bell | Mach One Racing | 5th |
30.4.1995 | Prequalifying Le Mans | 51 | Andy Wallace | Mach One Racing | 13th |
8.5.1995 | 4 h Donington | 9 | Wallace / Bell | Harrod's Mach One Racing | 3rd |
18.6.1995 | 24 h Le Mans | 51 | Wallace / Bell / Bell | Harrods Mach One Racing | 3rd |
27.8.1995 | 1000 km Suzuka | 9 | Wallace / Wendlinger | Mach One Racing | DNF |
17.9.1995 | 4 h Silverstone | 9 | Wallace / Grouillard | Mach One Racing | 1st |
8.10.1995 | 4 h Nogaro | 9 | Wallace / Grouillard | Mach One Racing | 1st |
12.11.1995 | 3 h Zhuhai | 9 | Wallace / Grouillard | Mach One Racing | 1st |
Year: 1996
Date | Race | No. | Drivers | Team | Result |
3.3.1996 | 4 h Paul Ricard | 3 | Grouillard / Wallace | Harrods Mach One Racing | DNF |
24.3.1996 | 4 h Monza | 3 | Wallace / Grouillard | Harrods Racing | DNF |
14.4.1996 | 4 h Jarama | 3 | Grouillard / Wallace | Harrods Mach One Racing | DNF |
28.4.1996 | Prequalifying Le Mans | 29 | Andy Wallace | Harrod's Mach One Racing | 21st |
12.5.1996 | 4 h Silverstone | 3 | Wallace / Grouillard | Harrods Mach One Racing | 1st |
16.6.1996 | 24 h Le Mans | 29 | Grouillard / Bell / Wallace | Harrods Mach One Racing | 6th |
30.6.1996 | 4 h Nürburgring | 3 | Wallace / Grouillard | Harrods Racing | DNF |
14.7.1996 | 4 h Anderstorp | 3 | Grouillard / Wallace | Harrods Racing | 4th |
25.8.1996 | 1000 km Suzuka | 3 | Grouillard / Wallace | Harrods Racing | 3rd |
8.9.1996 | 4 h Brands Hatch | 3 | Wallace / Grouillard | Harrods Racing | 2nd |
22.9.1996 | 4 h Spa | 3 | Wallace / Grouillard | Harrods Racing | DNA |
Year: 1997
Date | Race | No. | Drivers | Team | Result |
13.4.1997 | 4 h Hockenheim | 19 | Ruch / Burgstaller / Grau | Martin Veyhle Racing | 16th |
11.5.1997 | 4 h Silverstone | 19 | Ruch / Grau | MVR McLaren | 14th |
25.5.1997 | 3 h Helsinki | 19 | Ruch / Grau | MVR McLaren | DNS |
29.6.1997 | 4 h Nürburgring | 19 | Ruch / Burgstaller | Martin Veyhle Racing | DNS |