Slotcar Merk: | ![]() |
Slot.it | |
Catalogusnummer: | Custom05 | ||
Slotcar released: | 2010 | ||
Merk auto: | ![]() |
McLaren | |
Type auto: | McLaren F1 GTR Longtail | ||
Startnummer | ![]() |
12 | |
Coureur: | ![]() |
Matthijs Scheffer | |
Motor: | Slot.it FC-130 V12 max 21.5k | ||
Aandrijving: | ![]() |
Inline | |
Banden: | ![]() |
Slicks | |
Verlichting: | ![]() |
Geen verlichting | |
Race klasse: | onbekend | ||
Bijzonderheid: | Zelf gespoten McLaren in de Meijdonck kleuren |
Mijn eerste custom project was "zeer" eenvoudig. Ik heb toen de McLaren F1 GTR Nurburgring gemaakt. Ik ben toen uitgegaan van de Ninco McLaren Art Sport en heb de McLaren gemaakt waarin Peter Kox in 1986 meedeed aan de 4 uurs race op de Nurburgring in 1986. Het enige wat toen gedaan moest worden is het verwijderen van de stickers op de Ninco en zelf nieuwe decals maken. Het complete verslag is hier te lezen.
Dit wordt dus mijn 2e project. Ik ga uit van de Slot.it McLaren F1 GTR White kit.
Als eerste is de Slot.it McLaren White Kit besteld met artikelnummer SICA10z. In de doos zit het chassis met de body. Verder zit in de doos verschillende zakjes met losse onderdelen. Deze zijn ook los te bestellen voor als er iets gebeurd tijdens het racen. Voor de McLaren F1 GTR kunnen de volgende onderdelen los besteld worden:
|
||
Eerst begin ik met het maken van de decals (reclame). De verschillende onderdelen worden op een normaal A4 velletje
geprint en uitgeknipt. Met behulp van dubbelzijdige tape worden de verschillende "decals" op de auto geplakt. Er
wordt vooral gekeken naar de grote van de verschillende "decals". |
||
Na het schuren en goed vet en stofvrij maken wordt de body in de grondverf gezet. Er wordt met dunne laagjes gewerkt. |
||
De Meijdonck McLaren bestaat uit meerdere kleuren. Voordat begonnen wordt met lakken worden eerst de vlakken afgeplakt die niet blauw moeten worden. Normaal worden eerst de lichte kleuren geverfd en dan de steeds donkerende kleuren. Omdat de zijkant lastig afplakken is kies ik ervoor eerst het gedeelte af te plakken dat later wit wordt. Het lijkt me makkelijker om later het "blauwe" gedeelte at te plakken om dan het lastige witte gedeelte te verfen. Ook het gedeelte dat oranje moet worden wordt afgeplakt. |
||
Er kan eindelijk begonnen worden met de eerste lak laag. Er wordt gespotten met zeer dunnen lagen. Bovenstaande afbeelding bevat al twee laklagen. |
||
Er kan steeds gespoten worden met tussenpozen van ± 15 minuten. Hierboven het resultaat na de 4e laklaag. Nog steeds is de laklaag niet dekkend. |
||
Er komt schot in de zaak. Hierboven de 6e laklaag. De body is nu dekkend gespoten. |
||
Als laatste wordt er een "wet" laag gespoten. Deze laag is dikker als als voorgaande. Het doel is een wat meer glazende laag achter laten dan voorgaande lagen. Na voldoende uitharden, minimaal 1 dag, wordt de "sinaasappelhuid" weggeschuurd met zeer fijne schuurpads. |
||
Na het verwijderen van de `sinaasappelhuis´ is nogmaals een laag blauw aangebracht. Na 6 uur uitharden is de tape verwijderd. Na genoeg uitharden kan het blauw afgeplakt worden. Dit is nodig om het wit en oranje te kunnen spuiten. |
||
Na 2 dagen uitharden kunnen de rest van de kleuren gespoten worden. Eerst dus maar weer afplakken. |
||
Het wit en oranje is gespoten. De lak heeft ruim een dag kunnen harden. De tape is snel verwijderd om te kijken naar het resultaat. Hier en daar een kleine uitloper over de blauwe kleur. Dit is eenvoudig weg te werken met een fijne penseel. |
||
De coureur moet ook nog een kleurtje krijgen. De helm wordt oranje en de mouwen zijn blauw gemaakt. |
||
De losse onderdelen worden snel even op de auto gemonteerd. Het is al goed duidelijk hoe de McLaren F1 GTR Meijdonck eruit komt te zien. De lak moet nu eerst nog flink uitharden en kan daarna gepolijst worden. |
||
De decals zijn uitgeprint en gefixt met Microscale Liquid Decal Film. Om de decals goed te
laten plakken wordt eerst Microscale Micro Set op het model gebracht mbv een zachte kwast. Vervolgens wordt de,
in water geweekte, decal op de juiste plek bevestigd. Het overtollige Microscale Micro Set wordt verwijdert
m.b.v. een zachte doek. |
||
Het model is afgelakt. |
||
Hierboven beschrijf ik dat ik best tevreden ben met mijn eerste werk In het echt blijkt dat niet zo te zijn. Er zitten enkele zaken op het model waar ik niet blij mee ben. |
![]() Slot.it McLaren F1 GTR Meijdonck Longtail |
Opsomming van enkele puntjes die beter kunnen:
|
Allereerst zal het model dus weer gestript en volledig uit elkaar gehaald worden. Gelukkig ging dit vrij makkelijk
zonder dingen af te breken. Alle onderdelen onderdelen die van de body komen die voorzien zijn van verf worden in een bak gelegd die goed afgesloten kan worden. Ik gebruik hiervoor een bak van de Chinees. |
Alle losse onderdelen worden onder een dikke laag schuim gelegd. Denk eraan dat het schuim van Mr Muscle in contact komt met alle onderdelen van de auto. Sluit de bak met een deksel en laat het geheel rustig 24 uur staan. De ovenreiniger zal nu zijn werk gaan doen. Na 24 uur is nagenoeg alle schuim verdwenen. Als je snel naar de body kijkt dan lijkt het of er niks is gebeurd. Als je wat beter
kijkt zie je in het restantje schuim een verkleuring. |
De body wordt onder een zacht lopende lauwe kraan geborsteld met een tandenborstel. De verf laat zeer eenvoudig los. Om de laatste restjes verf ook te verwijderen wordt de body nog geschuurd. De auto is nu weer klaar om voorzien te worden van grondverf en vervolgens kan weer begonnen worden met het opbouwen van het model. |









