scalextric
scalextric
Meijdonck Slotracing
Meijdonck Slotracing
Scalextric Slotcars
Scalextric Slotcars

Scalextric is de fabrikant met de langste geschiedenis in de slotrace wereld.

In 1947 werd Minimodels Limited opgericht in Mill Hill Engeland. Ze produceerde allerlei verschillende modelauto's. De Scalex modellen verschenen in oktober 1952. De Scalex modellen werden voortbewogen door een mechanisme in de auto. Door een opwindmotortje was het mogelijk om de auto aumatisch te laten rijden. Het systeem werd een groot succes. De fabriek in Mill Hill werd te klein door het succes en Minimodels verhuisde naar Havant in Hampshire.


VIP race auto; Model No: Lotus F1 R61 (CS)
De oprichter van Minimodels, Mr. Fred Frances, zag in 1955 op de Londonse speelgoed beurs een racebaan van de firma VIP. Het VIP Race systeem bestond uit een metalen baan met 2 sleuven. Minimodels gebruikte het idee van het VIP systeem maar paste dat op hun eigen manier toe. Er werd een rubberen baan gemaakt met twee groeven. Het systeem werd Scalextric genoemd, afgeleid van het woord Scalex en Electriciteit.

Begin jaren 60 werden de metalen modelen vervangen door goedkopere plastic modelen. In 1963 werden de rubber baandelen vervangen door plastic. Deze plastic baandelen worden momenteel nog veel gebruikt door vele racers. Dit zijn de "Classic" baandelen. Scalextric bracht verschillende modellen op de markt zoals de Maserati 250F GP, Ferrari GP, Bentley 4.5 en de Aston Martin GT.

Scalextric bracht in 1967 een 1/24 baan en auto's uit. De baan bestond uit 3 slots en slechts twee verschillende bochten. Dit systeem is nooit een succes geweest voor Scalextric. Vanwege de hoge productie kosten is Scalextric ermee gestopt in 1970.

een ander systeem dat nooit van de grond is gekomen is het zogenaamde "You Steer" systeem. Dit systeem werd in 1970 geintroduceerd. Met dit systeem was het mogelijk om te sturen door een wiel op de controller. Scalextric heeft 5 auto's gemaakt voor dit systeem. In 1972 zijn ze gestopt met de productie van dit systeem.

Hornby Trains (dat later Rovex Ltd werd), een onderdeel van de D.C.M. groep, werd onafhankelijk en rede Scalextric van de ondergang in de jaren tachtig. De tachtiger en negentiger jaren waren bijzonder zwaar voor Scalextric. Enkele concurenten, zoals Fleischmann en Märklin konden hun hoofd niet boven water houden stopten met de productie van slotcars. eind jaren negentig werd slotracen opnieuw populair.

Na meer dan 40 jaar kondigde Scalextric begin 2002 een nieuw systeem voor baandelen aan, het Sport systeem. Het oude systeem genaamd "Classis" is met behulp van een speciale overgang nog steeds te gebruiken. Het Sport systeem is gemaakt van polyethyleen dat als voordeel biedt dat de baan vlakker blijft en niet gaat bobbelen.

Scalextric staat er om bekend dat het baanoppervlak gladder en smaller is dan dat van de concurrentie. Deze gladde baan geeft als voordeel dat je lekker kunt driften in de bochten. Een baanstuk van Scalextric is 156 mm breed en heeft een afstand van slotrails naar slotrails van 78 mm. De diepte van het slot is 6 mm en de breedte van het slot is 2,5mm.

  Nadelen:
  • sommige mensen vinden het baanoppervlak te glad en de baanstukken zijn smal.
 
  Voordelen:
  • Eenvoudig te monteren
  • Zeer goede kwaliteit
  • Veel accessoires
  • Al jarenlang op de markt

Link naar Scalextric: www.scalextric.com



 

Scalextric slotcars
Informatie