slotit
slotit
Meijdonck Slotracing
Meijdonck Slotracing
McLaren F1 GTR Longtail Meijdonck
McLaren F1 GTR Longtail Meijdonck

Klik op afbeelding om te vergroten.

McLaren F1 GTR Longtail Meijdonck


  Slot.it
    custom02
    2010
  McLaren
    McLaren F1 GTR Longtail
  12
  Matthijs Scheffer
    Slot.it FC-130 V12 max 21.5k
  Inline
  Slicks
  geenlamp32 Geen verlichting
    onbekend
    Zelf gespoten McLaren in de Meijdonck kleuren


Mijn eerste custom project was "zeer" eenvoudig. Ik heb toen de McLaren F1 GTR Nurburgring gemaakt. Ik ben toen uitgegaan van de Ninco McLaren Art Sport en heb de McLaren gemaakt waarin Peter Kox in 1986 meedeed aan de 4 uurs race op de Nurburgring in 1986. Het enige wat toen gedaan moest worden is het verwijderen van de stickers op de Ninco en zelf nieuwe decals maken. Het complete verslag is hier te lezen.

Dit wordt dus mijn 2e project. Ik ga uit van de Slot.it McLaren F1 GTR White kit.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren White kit van Slot.it

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

Alle losse onderdelen

Als eerste is de Slot.it McLaren White Kit besteld met artikelnummer SICA10z. In de doos zit het chassis met de body. Verder zit in de doos verschillende zakjes met losse onderdelen. Deze zijn ook los te bestellen voor als er iets gebeurd tijdens het racen. Voor de McLaren F1 GTR kunnen de volgende onderdelen los besteld worden:

  • Chassis - CS10T-1
  • Crashproof - CS10P (Spiegels, vleugel, antenne)
  • Transparant Parts - CS10V
  • Lexan Cockpit - CS10il
McLaren F1 GTR Meijdonck

Testen "decals"

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

Onderdelen bevestigen

Eerst begin ik met het maken van de decals (reclame). De verschillende onderdelen worden op een normaal A4 velletje geprint en uitgeknipt. Met behulp van dubbelzijdige tape worden de verschillende "decals" op de auto geplakt. Er wordt vooral gekeken naar de grote van de verschillende "decals".
Nadat de decals zijn goedgekeurd kan begonnen worden met het minst leuke werk van dit hele project en dat is schuren. Ook worden de onderdelen die in dezelfde kleur moeten komen als de auto vast bevestigd. Het gaat hierbij om een klein stukje op de motorkap net voor de voorruit en 2 kleine stukjes achter op de body.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren in de grondlak

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren in de grondlak

Na het schuren en goed vet en stofvrij maken wordt de body in de grondverf gezet. Er wordt met dunne laagjes gewerkt.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren afgeplakt

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren afgeplakt

De Meijdonck McLaren bestaat uit meerdere kleuren. Voordat begonnen wordt met lakken worden eerst de vlakken afgeplakt die niet blauw moeten worden. Normaal worden eerst de lichte kleuren geverfd en dan de steeds donkerende kleuren. Omdat de zijkant lastig afplakken is kies ik ervoor eerst het gedeelte af te plakken dat later wit wordt. Het lijkt me makkelijker om later het "blauwe" gedeelte at te plakken om dan het lastige witte gedeelte te verfen. Ook het gedeelte dat oranje moet worden wordt afgeplakt.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren met eerste laklaag

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren met eerste laklaag

Er kan eindelijk begonnen worden met de eerste lak laag. Er wordt gespotten met zeer dunnen lagen. Bovenstaande afbeelding bevat al twee laklagen.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren met vierde laklaag

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren met vierde laklaag

Er kan steeds gespoten worden met tussenpozen van ± 15 minuten. Hierboven het resultaat na de 4e laklaag. Nog steeds is de laklaag niet dekkend.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren met zesde laklaag

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren met zesde laklaag

Er komt schot in de zaak. Hierboven de 6e laklaag. De body is nu dekkend gespoten.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, sinaasappelhuid geschuurd

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, sinaasappelhuid geschuurd

Als laatste wordt er een "wet" laag gespoten. Deze laag is dikker als als voorgaande. Het doel is een wat meer glazende laag achter laten dan voorgaande lagen. Na voldoende uitharden, minimaal 1 dag, wordt de "sinaasappelhuid" weggeschuurd met zeer fijne schuurpads.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, tape verwijderd

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, tape verwijderd

Na het verwijderen van de `sinaasappelhuis´ is nogmaals een laag blauw aangebracht. Na 6 uur uitharden is de tape verwijderd. Na genoeg uitharden kan het blauw afgeplakt worden. Dit is nodig om het wit en oranje te kunnen spuiten.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, opnieuw afgeplakt

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, opnieuw afgeplakt

Na 2 dagen uitharden kunnen de rest van de kleuren gespoten worden. Eerst dus maar weer afplakken.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, kleuren zichtbaar

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, kleuren zichtbaar

Het wit en oranje is gespoten. De lak heeft ruim een dag kunnen harden. De tape is snel verwijderd om te kijken naar het resultaat. Hier en daar een kleine uitloper over de blauwe kleur. Dit is eenvoudig weg te werken met een fijne penseel.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, originele coureur en helm

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, coureur en helm geschilderd

De coureur moet ook nog een kleurtje krijgen. De helm wordt oranje en de mouwen zijn blauw gemaakt.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, onderdelen bevestigd

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, onderdelen bevestigd

De losse onderdelen worden snel even op de auto gemonteerd. Het is al goed duidelijk hoe de McLaren F1 GTR Meijdonck eruit komt te zien. De lak moet nu eerst nog flink uitharden en kan daarna gepolijst worden.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, decals geplakt

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, decals geplakt

De decals zijn uitgeprint en gefixt met Microscale Liquid Decal Film. Om de decals goed te laten plakken wordt eerst Microscale Micro Set op het model gebracht mbv een zachte kwast. Vervolgens wordt de, in water geweekte, decal op de juiste plek bevestigd. Het overtollige Microscale Micro Set wordt verwijdert m.b.v. een zachte doek.
Afgelopen dagen zijn de velgen ook gespoten in het oranje. De zilveren rand van de velgen geven net iets extra's. Het enige wat nu nog moet gebeuren is het aflakken van het model.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, afgelakt en opgebouwd

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren, afgelakt en opgebouwd

Het model is afgelakt.
Nadat de blanke lak is uitgehard kan het afbouwen beginnen. De ramen worden gemonteerd, het interieur en de rest.
Het model is klaar. Ik ben best tevreden over mijn eerste werk.

McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren F1 GTR Longtail Meijdonck

 
McLaren F1 GTR Meijdonck

McLaren F1 GTR Longtail Meijdonck op het circuit


Hierboven beschrijf ik dat ik best tevreden ben met mijn eerste werk
In het echt blijkt dat niet zo te zijn. Er zitten enkele zaken op het model waar ik niet blij mee ben.
McLaren Erg veel stofdeeltjes en vezels zichtbaar. De 
						meeste zijn afkomstig van mijn gebruikte handschoenen. Deze handschoenen gebruik ik niet meer. Tijdens het monteren van de decals is de oranje verf 
						iets uitgelopen. Hierdoor is duidelijk een rand zichtbaar. Ook zitten er kleine luchtbelletjes onder de decal.

Slot.it McLaren F1 GTR Meijdonck Longtail

Opsomming van enkele puntjes die beter kunnen:
  • Neus; Oneffenheden aan de rand. Er zit vuil onder het blauw gespoten gedeelte.
  • Zijkant bij nr 12: Er zitten onverklaarbare donkere vlekken op het model. Deze vlekken zijn niet duidelijk zichtbaar op deze foto. Ook is onderaan in het blauw een flinke stof vezel zichtbaar. Deze is afkomstig van mijn handschoenen.
  • Zijkant bij Meijdonck: Erg veel stofdeeltjes en draadjes zichtbaar. De meeste zijn afkomstig van mijn gebruikte handschoenen. Deze handschoenen gebruik ik niet meer.
  • Achterspoiler: Tijdens het monteren van de decals is de oranje verf iets uitgelopen. Hierdoor is duidelijk een rand zichtbaar. Ook zitten er kleine luchtbelletjes onder de decal.
Al deze "fouten" beginnen me behoorlijk te irriteren dus het complete project moest opnieuw.
McLaren F1 GTR Meijdonck

Gestripte McLaren Meijdonck

McLaren F1 GTR Meijdonck

Onderdelen in een bak

Allereerst zal het model dus weer gestript en volledig uit elkaar gehaald worden. Gelukkig ging dit vrij makkelijk zonder dingen af te breken.
Uiteraard zal ook de verf verwijderd moeten worden. Op internet zijn complete verhalen te vinden wat de beste manier is om verf te verwijderen. Ik kies voor de optie om de verf te verwijderen met Mr Musle ovenreiniger.

Alle onderdelen onderdelen die van de body komen die voorzien zijn van verf worden in een bak gelegd die goed afgesloten kan worden. Ik gebruik hiervoor een bak van de Chinees.

McLaren F1 GTR Meijdonck

Alle onderdelen onder Mr Musle.

McLaren F1 GTR Meijdonck

Mr Muscle heeft zijn werk gedaan.

Alle losse onderdelen worden onder een dikke laag schuim gelegd. Denk eraan dat het schuim van Mr Muscle in contact komt met alle onderdelen van de auto. Sluit de bak met een deksel en laat het geheel rustig 24 uur staan. De ovenreiniger zal nu zijn werk gaan doen.

Na 24 uur is nagenoeg alle schuim verdwenen. Als je snel naar de body kijkt dan lijkt het of er niks is gebeurd. Als je wat beter kijkt zie je in het restantje schuim een verkleuring.
Een nog betere inspectie leert dat er blazen in de verf zichtbaar zijn.

McLaren F1 GTR Meijdonck

Body geborsteld met een tandenborstel.

McLaren F1 GTR Meijdonck

Body geschuurd om te gronden.

De body wordt onder een zacht lopende lauwe kraan geborsteld met een tandenborstel. De verf laat zeer eenvoudig los. Om de laatste restjes verf ook te verwijderen wordt de body nog geschuurd. De auto is nu weer klaar om voorzien te worden van grondverf en vervolgens kan weer begonnen worden met het opbouwen van het model.

 

 



 

Customized slotcars
Informatie